Ljudåtergivning handlar om att återskapa en musikalisk illusion
PROJEKT NR1 –
GOLVHÖGTALAREN RAW 12H
Mars 2017
Projekt nr 1 är avslutad och det finns en kommersiell produkt. Slutprodukten avviker i vissa detaljer som finns beskrivet nedan i denna projektlistning.
Februari 2017
Sådär. Nu finns högtalarna på plats. Äntligen!
Tunga som kassaskåp. Man måste vara två för att flytta dem. 60 kg/styck.
Nu pågår möblering av lokalen och testa lite olika parametrar samt mycket provlyssning igen, med allt på plats. Akustiken i rummet har vi justerat med enkla medel, för att få bra ljudbild.
När allt är klart, så öppnar vi upp för att besöka oss för att provlyssna.
Bilderna visar först frontvy och sedan från baksidan med anslutningarna.
Januari 2017
Äntligen har vi tagit ett steg framåt. Just nu pågår monteringen av högtalarna, med alla tolv elementen (per låda). Konstruktionen är gjord, så att vi kan montera allt detta när hela lådan är grundmonterad.
Nu skall allt lödas och monteras och sedan startar de slutliga testerna, vilket innebär mer lyssnande samt att mäta upp en massa parametrar.
Bilden visar en låda som är grovmonterad utan elementen. Vi har valt att ha allt i svart, för detta första exemplaret, men varje kund kan välja färg själv, fast elementen är alltid svarta.
Bilden visar dock inte hur det ser ut på insidan. Vi kan dock berätta att det finns fyra kammare och inga parallella väggar. Med alla element blir totalvikten 60 kg per låda, så de är relativt stöldsäkra.
Oktober 2016
Just nu pågår finjusteringar och mera provlyssningar. Under vintern ska även mer mätningar göras. Detta är ett arbete som kräver tid för att det ska bli ett bra slutresultat.
När allt är helt klart, kommer vi att meddela detta, samt även presentera lösningen både principiellt och tekniskt. Först då öppnar vi upp för provlyssning hos oss i Hablingbo, Gotland.
Såg att det fanns lite spekulationer på ett forum, men alla bilder är från utvecklingslådan (ej den slutliga lösningen), samt att det är nog svårt att från våra korta notiser, läsa in sig på hur lösningen egentligen är.
Vi testar just nu även lådorna med ett annat slutsteg, som bygger på NCore (NC500) från Hypex (i bild). Överraskande bra ljudbild så här långt.
Så var god vänta!
Augusti 2016
Under tiden vi väntar in lite detaljer till första provserien, så passar jag på att justera lite i konstruktionen. Ibland kan det vara bra att allt inte går för fort. så nästa månad bör första exemplaret bli klart.
Juli 2016
P.g.a. lite förseningar i produktionen, så hamnade vi rakt in i semesterperioden och resultatet blev att inget hände på några veckor. Då vårt dotterbolag dessutom är mycket aktivt inom turism på Gotland, så blev all tid uppäten och vi får ta vid under augusti. Av någon anledning så fick jag en ny tanke som jag vill prova innan vi finslipar skapelsen.
Juni 2016
Våra underleverantörer jobbar för fullt med att färdigställa första paret högtalare. De gör själva lådan och vi monterar in alla elementen och fäster dessa samt de elektriska anslutningarna.
Att vi bara gör ett par, är för att vi ska se att allt verkligen stämmer och under denna process, så avsynas arbetet löpande för att korrigera eventuella fel. Det är ju så otroligt många mått och passformer som ska stämma.
Att sedan tillverka flera, är betydligt enklare, då tillverkningen sker i styrda maskiner.
Bara lådan har ju fyra kammare, där alla detaljer ska stämma. Det finns inga skruvar, utan det är smarta lösningar med dämpande lim. Hela 12 element ska fästas på ett korrekt sätt. Trädelarna, som är sammansatt av flera skikt av MDF och björkplywood, är limmade med dämpande lim. Front och bakstycke, som är av 25 mm aluminium, har också massa detaljer. De flesta elementen har en särskild egenkonstruerad sandwichkonstruktion med gummimattor och polyamidskruvar och flera av dem har dubbla konstruktioner, allt för att undvika efterklangseffekter.
Superdiskanterna har en högklassig kondensator, för att det ska fungera. Vår kondensator är Mundorf M-Cap Supreme Silver/Gold/Oil. Det interna kablaget är helt eget, men bygger på gedigen koppartråd med egen konstruerad isolering plus en typ av teflonliknande plast.
Detaljer är viktigt.
Maj 2016
Ja, så var produktionen i gång. I sista stund så gjorde jag några mindre justeringar, som jag sugit på en stund.
Det innebär att några få detaljer i texten nedan är justerade i praktiken. Men i stort genomförs tillverkningen enligt plan.
De första exemplaren kommer att sedan finnas i HiFibaren i Hablingbo på vingårdens bar.
När detta är på plats, kommer jag att presentera detta och därefter kan man provlyssna på lådorna tillsammans med den utrustning jag valt, med huvudsakligen viktiga delar från Harmony Design.
Det ska bli spännande att se hur de ser ut, när lådorna är tillverkade av proffs. Utseendet är ju inte oviktigt, då de kommer att få en viktig plats i varje rum. Självklart är ljudet det viktigaste. Möjligen kanske det blir någon form av sista detaljförändring efter provlyssningar, vi får se.
April 2016
Efter många timmars lyssnande, så börjar vi närma oss målgång. De slutgiltiga ritningarna börjar ta form för produktion. Vi kommer att tillverka, via våra underleverantörer, en uppsättning högtalare för demobruk.
Det jag många gånger överraskats av, är att de båda supersonic elementen (Fostex FD28D och Mundorf AMT 19C), verkligen gör skillnad många gånger, när just musiken kommer från en bra inspelning.
Frågan är fortfarande hur kan hela musikstycket lyfta när jag absolut inte hör något över 17 kHz? Tidigare i detta dokument finns en länk, som är intressant, men det måste finnas en bättre förklaring än att det bara finns mer energi i musiken.
Läste nyligen en kompletterande förklaring, som inte är vetenskapligt bevisat, men intressant och det är att de höga tonerna tar sig in till innerörat via ögonen! Då är ett tips och det är att inte ha glasögon. Tveksamt, då jag har glasögon och ändå hör jag skillnad.
Detta är en mycket spännande fråga, att varför märker jag skillnad med superdiskanterna? Uppenbarligen är det så att vi människor tar in detta på något sätt i kroppen och vår hörsel tolkar detta på något sätt!
Mars 2016
Nu har det installerats båda diskanterna. Fostex FD28D har testkörts nästan två månader och nu finns även Mundorf AMT 19C inkopplad. AMT är en förkortning på Air Motion Transformer och anses av många vara extremt välbyggda för komplext ljud. Dessa kommer från Mundorf i Tyskland och de är hantverksmässigt tillverkade. De har bara en nackdel och det är priset.
Båda diskanterna testas i olika positioner men helt klart är att en placering på toppen av lådan, med ca 45 graders vinkel, en bakåt (Fostex) och banddiskanten (Mundorf) framåt rakt upp i taket, verkar ge bäst resultat.
Denna AMT diskant gjorde betydligt mer i ljudbilden än vad jag vågade hoppas på. Otroligt att det kan göra så mycket. Lyssnat på ett antal låtar, som jag snart hört till leda och så framkom åter ny information, som jag inte hört tidigare.
Nu ska jag fortsätta att lyssna igenom olika låtar och prova mer funderingar.
Råttboet vid anslutningen börjar bli mer komplex, som har omkopplare, så jag kan prova olika brytpunkter angående belastning och frekvenser. Som tur är, så kommer detaljer som detta, att i framtiden vara inbyggda.
Mars 2016
Prisbilden börjar klarna. Underleverantörer blir Gotlands Svets & Smide och Grötlingbo Möbelfabrik. Allt tillverkas i Havdhem, så vi gynnar verkligen lokala förmågor.
GSS tillverkar alla aluminium detaljer vilket är bl a front och bakstycke i 25 mm aluminium. Möbelfabriken tillverkar resterande i ett par olika skikt och fäster front samt bakstycke i virket. GSS har redan från början assisterat när vi utvecklat prototyper, vilket har underlättat stort för produkten.
Totalvikten blir betydande men hela lådan blir extremt stabil och stadig.
Jag har testat en ny förstärkare samt DAC från Harmony Design, Kungsbacka. Denna producent tycks verkligen fokusera på kvalité och det märker man när man lyssnat en stund.
Deras produkter är så pass bra, så jag har blivit återförsäljare för detta märke.
Vi kommer även att använda dessa apparater som första val när vi demar våra högtalare.
Februari 2016
Först ut är att testa super diskanten Fostex FT28D, som går upp till 50 kHz. Efter ett antal timmars lyssnande, så kan jag konstatera att denna tillför mer energi och lyfter musiken ett snäpp (eller kanske jag ska kalla det mer djup i musiken). Märkligt så uppfattar jag detta lyft över hela frekvensområdet inklusive de lägre tonerna.
Jag håller just nu på med att prova dessa element i tre olika riktningar, framåt, rakt upp i taket och bakåt. Dessa olika positionerna uppfattas lite olika beroende på musikval, känns det som. Sedan tillkommer självklart rummets akustik, som en tillkommande faktor.
För att verkligen få fram övertoner, så spelar jag musik från hårddisken i FLAC format via en DAC.
För att inte störa den fint sammansatta ljudbilden utan fasförskjutningar, som bredbandselementen ger utan delningsfilter, så kopplar jag in diskanten via en bra kondensator kring 15 kHz, vilket verkar fungera bra.
Nästa steg är att prova en AMT (Air Motion Transformers) är det tänkt. Detta är en form av banddiskant. Vi får se vad det blir.
Januari 2016
Efter många fler timmar av musik, så började jag fundera på fenomenet att ha högtalare som kan prestera upp mot 100 kHz. Hur är det möjligt och varför i så fall, då vi människor hör max till ca 20 kHz?
Efter att jag läst flera recensioner av utrustning med högtalare som klarar högre frekvenser, så bestämde jag mig för att testa detta. Nu ska jag hitta ett par element, som kan ge mig mer underlag och om jag finner detta vettigt, så ska vi se om vi kan baka in denna lösning i vår högtalarmodell som just nu är på gång.
Det finns grovt två alternativa elementmodeller. Diskanthorn (horn tweeter) eller banddiskant (ribbon tweeter eller AMT). Som vanligt finns det både för och nackdelar med olika konstruktioner. Men det verkar som banddiskanten kan prestera bäst?
Men det intressanta är ändå att, fast man inte hör över 20 kHz, så finns det energi och övertoner från musiken, som tycks lyfta hela ljudpaketet inklusive basen och ända upp, när man använder en ”super tweeter”. Fast det fungerar inte för alla inspelningar och med all utrustning. Signalkedjan bör klara 50 kHz eller högre, för att det ska upplevas i ljudbilden, som då lyfts upp ett snäpp.
Faktum att vissa instrument har energi över 100 kHz, är ju otroligt spännande. I nedan länk kan du själv läsa lite mer om detta spektrum av musik. There’s Life Above 20 Kilohertz!
Vi får återkomma när vi själva testat detta i vår egen högtalardesign.
December 2015
Oktober 2015 blev första prototyperna färdiga efter många månader av arbete. Två stycken fast de är lite olika på insidan, för att testa olika lösningar. Redan efter lite lyssnande och funderande så är nästa prototyp klar.
Bilden visar första prototypen i en enklare variant (inre skalet).
Ljudupplevelsen är som att sitta på konsert fast du är hemma. Just denna livekänsla är ofta svår att återskapa med högtalare. Ljudet är rent, distinkt och det upplevs som ofärgat och ärligt naturligt.
Denna första modell är lite udda för att den kombinerar några ovanliga lösningar i en konstruktion
- Aktiva elementen (totalt 8 st) är bredbandiga vilket innebär att inget delningsfilter behövs (ingen fasförskjutning, renare ljud över hela frekvensbandet och lägre distorsion)
- Kolumnhögtalare både fram och bak (bra tryck och spridningseffekt)
- Bipolär lösning sprider ljudet bättre (ger bättre livekänsla)
- Passiv bas ( 2 st 12″) för att öka omfånget i de låga frekvenserna (djupare bas som kompletterar de aktiva elementen på ett perfekt sätt)
- Super diskant för att stödja bredbandselementen från ca 15 kHz och ända upp till 50 kHz, vilket ger mer energi och lyfter hela ljudbilden [tillägg i februari 2016]
Lådan är ca 48 liter och är bipolär, dvs det är fyra element i fronten samt på baksidan. På båda sidor blir det två 12 ” slavbasar för att få ut mer bas. Själva (totalt 8 stycken) aktiva element består av bredbandselement (Full Range Drivers), från Audience i USA. Dessa 3 ” element, har en rak frekvenskurva från 40 Hz till 22 kHz. Detta är både unikt som extremt. Vi kan väl samtidigt säga att elementen inte är de billigaste i världen, men prestandan talar för sig själv. Det kostar att vara på topp, brukar man säga.
Slavbasen kommer från Creative Sound Solutions (Kanada) och modellen heter CSS APR12. Denna har ett patent. Dess justering av rörelsemassan kan göras utifrån, vilket underlättar inställningen till respektive låda.
Med slavbas kan vi få en fin frekvenskurva från ca 20-25 Hz till 22 kHz.
Lådan har inga parallella väggar inuti. Tack vare de valda elementen behövs inget delningsfilter, vilket ger en ljudbild som upplevs som naturlig och ofärgad. Allt ljud är i samma fas och lösningen ger även lägre distorsion. Känsligheten är 93 dB/W/m/8 ohm, så det behövs inte någon effektfull förstärkare, fast just denna modell klarar upp till 200 watt.
Efter massor av lyssnande så kan man bara säga att all musik som provats, är distinkt och underbart närvarande. Just designen med bipolär lösning, så blir ljudet rundstrålande. Många av oss är inte vana att lyssna på högtalare byggda med bredbandiga element utan delningsfilter.
Först kan man tycka att det låter, ja annorlunda. Efter ett tag så upptäcker man att det låter så otroligt välbalanserat, neutralt, öppet och harmoniskt, alla instrument kommer distinkt, man hör mer detaljer och tydligt och närhet till musiken.
Jag har jämfört med att lyssna på vissa låtar med högklassiga hörlurar, för att få bättre jämförelse. Lite tillspetsat så kan man säga att dessa lådor låter lika bra som bra hörlurar, dvs upplevelsen är att det är ju så här det ska låta. I rätt miljö (rum) så sprids ljudet dessutom fantastiskt bra med den bipolära tekniken.
Jag har andra högtalare av bl a studiokvalité, men ingen jag provat slår dessa nya modeller. Även med vintage förstärkare blir ljudet absolut bättre. Med en vassare förstärkare blir det bara ännu bättre.
En annan aspekt är att lådorna avslöjar alla dåliga inspelningar, men det får man ta.
Dessa lådor passar bra i både mindre rum som större. Mycket av provlyssningen har gjorts i ett vardagsrum på ca 35 kvm. Men de kommer att ännu bättre passa större rum upp till ett par hundra kvadratmeter. Numera så är ju öppna planlösningar vanligare och här kommer dessa verkligen till nytta. Nu är det ju allt i rummet som påverkar akustiken, så det gäller att prova olika lösningar. Högtalarna bör dock stå en bit från väggen (minst en meter), för att ge bästa resultat.
Ett trick jag lärt mig är att lyssna på ljudet och klangfärgen från rummet bredvid. Låter det som en högtalare, så är det inte bra. Upplevs det som live och naturligt, ja då stämmer det.
Jag lägger många timmar först på hur jag ska göra konstruktionen och designen. Sedan massor av timmar för att lyssna, korrigera och lyssna i en loop. Först därefter är det dags att följa upp teknisk data. Specifikationerna gör inte ljudet. Ibland kan man inte riktigt förklara varför det låter otroligt bra, fast det inte borde göra så. Jag vill bara inte fastna för mycket på tekniska specifikationer, jag vill få fram en bra ljudbild där jag inte får lyssnartrötthet.
Bilden här visar själva elementet. Det är svårt att förstå hur ett så litet element ger ett så stort ljud. Fast den är liten, så är den byggd som ett stort baselement. Tillverkaren Audience har investerat 14 år av utveckling av detta element (A3S). Den har tre patent. Företaget bakom detta element är en extremproducent, dvs alla deras produkter är på högsta nivån. Företaget tillverkar själva färdiga högtalare med dessa element. Vi har lyckats få ett OEM avtal med företaget, där vi kan köpa in bara elementen för att utveckla egna högtalarsystem.
Vi avser bygga en första kommersiell serie baserade på dessa grymt häftiga element. Vi kommer troligen tillverka max sex par i första omgången. Detta får bli pilotserien. Jag hoppas kunna inom några månader ställa ut lådorna för demo hos Vingården i Hablingbo, Gotland. Vi kommer att bygga om baren på vingården och där ha ett showroom för att lyssna på dessa lådor.
Är du intresserad av att komma på en demo eller intresserad av att lägga en order på de första lådorna, så kontakta mig via mail.
Upplevelsen av dessa högtalare överträffade mina egna förväntningar. Jag kommer aldrig att använda andra lådor. Inte vill jag konsumera ett dåligt vin, lika lite som jag vill lyssna på bra musik med dåliga högtalare, säger livsnjutaren Lauri Pappinen
LITE BAKGRUND
Ljud uppfattas olika beroende på individ, teknisk anläggning, rummets akustik samt kvalitén på inspelningen. Men samtidigt så handlar det om att återge ljud på ett oförvanskat sätt, dvs rakt, ärligt och fritt från manipulationer och störningar.
Den viktigaste delen i en ljudanläggning är utan tvekan högtalarna, tätt följt av slutsteget, som dessutom måste ha en bra och väl balanserad strömförsörjning för att klara jobbet. Därefter kommer övriga delar ända fram till den inkommande signalen.
Utgångspunkten är att få fram en serie högtalare som baseras på senaste tekniken när det gäller bredbandselement (Full Range Driver) och i vissa fall tillsammans med passiv slavbas (Passive Radiator). Med denna lösning behövs inget delningsfilter, som skapar fasförskjutningar i elementen.
Projektets del två är förstärkaren. Vi kommer att titta på olika lösningar. Det som är viktigt att notera, är att kvalitén kommer i första hand. Noteras skall att självklart kommer våra högtalare att passa alla typer av förstärkare inklusive rörmodeller (då de är lättdrivna).
Vi har redan börjat titta och lyssna på det som även benämns som spänningsförstärkare (voltage amplifier), vilket dominerar världens förstärkarmarknad.
Men vissa personer hävdar att slutsteg som bygger på strömförstärkning eller det som även kallas Transconductance Amplifier eller ibland bara Current Amplifier, passar just högtalare som inte har delningsfilter. Det ska bli intressant att lyssna på skillnaden mellan dessa två modeller.
Självklart är alla övriga delar, som kabel viktiga för ett bra resultat. Det gäller ju att undvika all svaga länkar. Men samtidigt ska vi påpeka att vi inte avser lansera placebo-produkter, som det tyvärr finns gott om idag. Fysikens lagar gäller oss alla.
Så det handlar om en samsyn för att högtalare och slutsteget ska anpassas för varandra för optimalt resultat.
På denna webbplats kommer vi att löpande rapportera lösningar och resultat. Räkna dock med att detta projekt kommer att ta tid, dvs flera år. Idag är ambitionen att få ut vår första färdiga produkt år 2017.
Målet är att få fram kommersiellt intressanta lösningar som är prisvärda men att de även sticker ut en aning.