VAD ÄR HIGH-RES?

Vad är High-Resolution Audio?

Begreppet är en generisk beskrivning för format för musik som sparas digitalt och som möjliggör kodning för att sedan spela upp musiken med hög samplingsfrekvens, jämfört med andra format som cd-skivor och mp-3.

Datafilerna för högupplöst blir mycket stora och därför har det skapats s.k. komprimerade format som just mp-3 och våra vanliga cd-skivor. Men i takt med att vi konsumenter har ökat vårt intag genom strömmande format, så har kraven ökat på bättre ljud och många inspelningar finns i ett högupplöst format från studion och den nivån börjar sprida sig bland konsumenterna. Idag kan man köpa musik i filformat och man kan ibland även välja vilken upplösning man önskar. Högsta möjliga tänker man kanske först, men det suger dataminne, så det gäller att tänka efter och många väljer komprimerade format som inte tappar information, såsom FLAC.

Tänk på att en okomprimerad fil kan vara dubbelt så stor som en komprimerad lossless och de innehåller i princip samma detaljer.

Uncompressed files (okmprimerad)

PCM – normal filformat för audio i digital form oberoende om det är hig-res, mp3 eller cd

WAV – huvudsaklig audio format för Windows baserade datorer

AIFF – huvudsaklig audio format för Apple datorer

DSD – (Direct Stream Digital) är enda icke PCM-formen av filer. Detta är en form av 1-bits koncept som behandlas som strömmande och inte i flerbits formen som de övriga genom PCM.

Lossless-compressed files (komprimerad utan att tappa innehållet)

FLAC – kanske idag den mest populära formen av musik (är en öppen standard)

ALAC– som flac fast Apple har en egen version, men dom är inte kompatibla

Vad betyder de olika siffrorna som exempelvis 16/44 eller 24/96?

Det första talet anger antal bitar, fast det handlar snarare om hur många bitar upplösningen är. En form av precisions beskrivning kanske man kan säga. På engelska anges detta som bit depth, vilket även kan översättas med bitdjup.

Ett värde på hur många nivåer man delar upp informationen med. 16 bitar medför 65.536 möjliga nivåer. Så för varje bit detta öka, så fördubblas antal nivåer och möjligheter. 24 bitar ger därmed 16.777.216 nivåer. Högre värde medför mer detaljer och bättre ljud.

Det andra talet anger samplingshastighet (samplingsfrekvensen) i kHz, eller sample rate på engelska. Med andra ord hur ofta den tar ett prov eller del av kakan. Tekniskt anger detta hur ofta man mäter (samplar) per sekund.
Högre hastighet medför mer detaljer.

Så en vanlig cd-skiva har 16/44 som data. Bitdjup är 16 bitar och man läser av 44.100 gånger per sekund. (44 kHz). Detta anses inte vara high-resolution (high-res) eller på svenska högupplös musik.

Sedan har vi begreppet bit rate eller bithastighet och detta är överföringshastigheten för data eller musiken. Man kan även uttrycka detta som hur många sekunder det behövs för att överföra en fil.

Bite rate anges ofta som Mbit/s.

Härd nedan visas några exempel på filers storlek beroende på upplösningen.

Bit djupSampl-frekvensBit rate Mbit/s1 minut stereo3 minuter musik
1644.1001,3510,1 MB30,3 MB
1648.0001,4611 MB33 MB
2496.0004,3933 MB99 MB
Mp3128 k/bit rate0,130,94 MB2,82 MB

Låter det bättre med hög bitdjup?

Om du ökar upplösningen 100 gånger, så låter det inte 100 gånger bättre. När man har hög nivå som 24/96 som exempel, så är ju frågan kan man höra skillnaden om man går upp till 32/192? Räkna inte med att du märker större skillnad. Kanske det inte märks någon skillnad. Det beror ju mycket på hur övriga utrustningen har för prestanda och i slutändan delvis din egen hörsel.

Vi har tidigare berört detta med super diskanter som går upp mot 50 kHz. Jo, med bra apparater, så får musiken mer energi och fast du inte hör rent tekniskt så högt, så upplevs det som att musiken lyfter sig.

Men visst är det så att bättre upplösning medger bättre musikupplevelse med bra utrustning. Fast nog är det så att 24/96 är en tillräcklig bra nivå för många audiofiler. Denna nivå och allt därutöver kan anses vara high-res.

PRODUKTER FÖR ALLA